본문 바로가기

Fun & Other

중국 배우 마스크 교체 마술 이야기

반응형

 

변련은 쓰촨성의 전통 중국 오페라와 관련된 낭만적인 공연 예술입니다. 공연자들이 우아하게 손을 들거나, 팔을 휘두르거나, 고개를 돌릴 때마다 밝게 칠해진 얼굴이나 가면이 계속해서 변합니다. 오페라에서는 얼굴이나 가면의 다양한 디자인을 사용하여 신, 정령, 괴물, 영웅 등 특별한 인물은 물론, 인물들의 내면과 감정까지도 묘사합니다. 예를 들어, 빨간색은 분노를, 검은색은 깊은 원한이나 때로는 정의를, 흰색은 교활함이나 음흉한 행동을, 초록색은 두려움이나 절망을 상징합니다. 얼굴이 변하는 것은 감정이나 마음의 변화를 의미합니다.

 

옛날 사람들은 야생 동물을 쫓기 위해 얼굴에 그림이나 무늬를 그렸는데, 이 예술은 처음에는 생존 기술로 사용되었다고 합니다. 변검은 나중에야 무대에서 연극 예술로 채택되었습니다. 제 학생들은 또한 부자들의 돈을 훔쳐 가난한 사람들에게 나눠준 중국 영웅에 대한 고대 전설에 대해서도 썼습니다. 이야기에서 영웅은 봉건 관리들에게 잡힐 때마다 얼굴을 바꾸어 그들을 교란시키고 탈출했습니다.

 

중국 경극 초창기에는 배우들이 얼굴을 바꾸기 위해 무대 뒤로 갔지만, 시간이 흐르면서 배우들에게는 더 높은 수준의 기술이 요구되었습니다. 아버지에게서 아들로, 스승에게서 제자로만 전수된 뛰어난 기술과 비술 덕분에 변검은 점점 더 매력적이고 신비로운 예술로 자리 잡았습니다. 변검의 기원은 명나라까지 거슬러 올라갈 수 있지만, 오늘날 변검으로 알려진 변검은 아마도 300년 전 청나라 시대에 시작되었을 것입니다. 변검의 비법은 가문 내에서 대대로 전해져 내려왔으며, 다른 가문에 시집간 여자가 비밀을 누설할까 봐 남자들만 배울 수 있었습니다. 영화 <가면왕>은 운명을 바꾸는 경험을 한 늙은 스승이 마침내 한 소녀에게 자신의 비술을 가르치는 이야기를 담고 있습니다.

 

변검에는 크게 두 가지 종류가 있습니다. "작은 변화"와 "큰 변화"입니다. 작은 변화는 수염이나 눈처럼 얼굴의 일부만 바꾸는 것을 말합니다. 큰 변화는 얼굴 전체의 변화를 의미합니다. 1920년대에 이르러서는 오페라 거장들이 기름종이나 말린 돼지 방광을 여러 겹 사용하기 시작했습니다. 숙련된 거장들은 1초도 채 되지 않아 가면을 하나씩 벗길 수 있었습니다. 현대의 거장들은 얼굴 전체에 그림을 그린 비단 가면을 여러 겹 겹쳐 쓰고 하나씩 벗을 수 있도록 합니다. 옛날에는 얼굴이 한두 번만 바뀌었습니다. 1994년에는 공연에서 최대 네 명의 얼굴을 바꾸는 공연이 있었습니다. 1998년에는 변화의 수가 여덟 개로 늘어났습니다. 오늘날에는 그 수가 18개에서 20개로 늘어났으며, 심지어 뒷머리의 얼굴까지 바뀌었습니다. 한 학생이 보고서와 함께 제출한 한 사진에는 마블 코믹스의 어메이징 스파이더맨이 그려진 현대식 가면이 보입니다!

 

변검술에는 세 가지 주요 방법 또는 기술이 사용되었습니다. 석고, 분칠, 그리고 뽑기입니다. 석고는 얼굴에 숨겨진 반죽이나 화장을 펴 바르는 것을 말합니다. 분칠은 장인이 숨겨진 색깔 가루 상자에 바람을 불어 넣어 얼굴을 새로운 색으로 덮는 기술입니다. 탈을 뽑는 것은 단연 가장 복잡하고 매혹적인 기술입니다. 장인은 미리 여러 겹의 탈을 준비하고 겹겹이 쌓아 올리는데, 각 탈에는 허리에 끈이나 실이 달려 있습니다. 최고의 기술은 1초 안에 세 개의 탈을 흠집이나 흔적 없이 바꾸는 것입니다.

 

전통적으로 남성만 이 기술을 선보였지만, 캔디 청이라는 중국 소녀는 아버지로부터 이 기술을 전수받아 현재 그녀의 연기로 유명합니다. "편검의 왕"으로 불리는 68세의 왕다오정은 1987년 일본에서 공연했을 때 한 일본 배우가 비법을 사려고 했다고 말했습니다. 배우가 5만 달러를 제시했지만, 왕은 비법을 가르쳐주기를 거부했습니다. 2년 후, 왕은 일본으로 돌아갔고, 많은 일본 예술가들이 변검을 공연하는 것을 보고 실망했습니다. 변검

 

이라는 독특한 기술은 중국에서 유일하게 "2급" 국가 기밀로 분류된 예술입니다. 팻 폴리, 전 제너럴 모터스(주) 디자인 담당  

 

Profile photo for Pat Foley, Pat Foley

 

Former Design at General Motors

 

Bian Lian is a romantic performance art associated with the traditional Chinese opera of Sichuan Province. As the performers gracefully raise their hands, flourish their arms, or turn their heads, their brightly painted faces or masks transform again and again. The various designs of the face paint or masks are used in the opera to depict special characters such as gods, spirits, monsters, or heroes and even the inner state and emotions of the human characters. For example, red could signify anger, black could mean deep bitterness or sometimes righteousness, white could suggest cunning or insidious acts, and green could depict fear or desperation. A change of face would signify a change of feelings or heart.

 

It is said that people first used this art as a survival technique, as the ancestors painted images and designs on their faces in order to frighten away wild animals. Only later was it adopted as a dramatic art on stage. My students also wrote about an ancient legend of a Chinese hero who stole from the rich to give to the poor. In the stories, whenever the hero was caught by feudal officials, he changed his face to puzzle them and escape.

 

In the early years of Chinese opera, the actors went backstage to change their faces; as time went by, however, higher skills were required for the actors. The fine skills and secret art passed down only from father to son or master to apprentice caused the art to grow in attraction and mystery. Though its origins might be traced back to the Ming dynasty, Face Changing, as it is known today, probably began 300 years ago during the Qing dynasty. The secret of Bian Lian has been passed down from one generation to the next within families, with only males permitted to learn it for fear that woman who married into another family would let the secret out. The movie The King of Masks tells the story of an old master who finally teaches a girl his craft after an experience that changes their fate.

 

There are two main kinds of Bian Lian: the "little change" and the "big change." The little change involves a change of just part of the face, for example the beard or eyes. The big changes involve the transformation of the whole face. By the 1920s, opera masters began using layers of oiled paper or dried pig bladder. Skilled performers could peel off one mask after another in less than a second. Modern-day masters use full-face painted silk masks also worn in layers that can be pulled off one by one. In ancient times, the face was only changed once or twice. In 1994, performers were changing up to four faces in a show. By 1998, the number of changes had risen to eight. Today the number has increased still further to 18 or 20--even involving faces on the back of the head. In one picture that a student submitted with her report, a modern-day mask can be seen depicting the Amazing Spider Man from Marvel Comics!

 

Three main methods or skills have been used in the art of face changing: plastering, powdering, and pulling. Plastering involves spreading concealed paste or make-up across the face. In the art of powdering, the master blows into a hidden box of colored powder to cover the face with a new color. Pulling masks is by far the most complicated and fascinating skill: the master prepares and layers stacks of masks in advance, each mask having a string or thread which is attached to the waist. The consummate skill is the changing of three masks within one second, without a flaw or trace.

 

Although traditionally only men have performed the art, a Chinese girl named Candy Chong has learned the art from her father and is now famous for her performances. Wang Daozheng, the 68 year-old man called the "King of Bian Lian," said that when he performed in Japan in 1987, a Japanese actor wanted to buy the secret. Although the actor offered 50 thousand dollars, Wang refused to teach the secret art. Two years later, Wang returned to Japan and was disappointed to find many Japanese artists performing Bian Lian.

 

The unique skill of face changing is the only art to be ranked as a "level two" national secret of China. 

 

 

반응형

더욱 좋은 정보를 제공하겠습니다.~ ^^